Pažitka je nenáročná a mrazuvzdorná rostlina, která je oblíbená po celém světě jako zelené koření. Její pěstování je nenáročné a využití mnohostranné.

Neznám snad nikoho, kdo by neměl rád pažitku. Kromě velikonočního jídelníčku by mohla naše talíře a jídlo zdobit častěji, než je tomu ve většině českých domácností. Když se někoho zeptám, kdy naposledy jedli pažitku, často se doslechnu „no, to si už ani nepamatuji“ nebo „ani nevím“ anebo „vloni?“, ale přitom ví, že jim chutná a mají ji rádi. Proč, kdy a v čem ji tedy jíst?

Pár tipů:

– pažitka je často doporučována u diet, kde je vyloučeno koření, a tak zde svoji roli krásně plní právě pažitka

– pažitka se přidává až do hotového jídla, protože by jinak ztratila svoji chuť a vůni

– můžete si ji také zamrazit, aniž by ztrácela výrazné množství cenných látek

– obsahuje větší množství vápníku, draslíku, železa, vit. E, vit.C, a spoustu dalších vitamínů a minerálů

– obsahuje celkem dost bílkovin (cca 4%) a vlákniny (cca 3%) /100g

– často nahrazuje v pokrmu i sůl (není potřeba zvláště dosolovat, stačí přidat pažitku)

– nedoporučuje se sušení, protože ztrácí svoji výraznou a příjemnou chuť a vůni

– kdo nemá zahrádku, může si ji pěstovat doma za oknem (jako já) během celého roku

– některé druhy zanechávají nevábný pocit v puse, proto ji nedoporučuji před nějakou schůzkou nebo pohovorem 🙂

Recepty:

– tvarohová pomazánka: polotučný tvaroh, nasekaná pažitka, čerstvý chléb, rajče

– míchaná vejce: vejce, potom do nich zamíchejte nasekanou pažitku, máslo, čerstvý chléb, rajče

– můžete pažitkou posypat: rybu, šťouchané brambory, přidat do bramborové kaše, do dresinku, do rizota, do omelety, do polévky na dozdobení, a také na těstoviny…a vlastně všude tam, kde si jen dokážete představit česnek, bylinky, koření…nebo jen pro obměnu chutě daného pokrmu

 

Close Menu