V minulém článku jsme si řekli, co je potřeba si před samotným hubnutím uvědomit. Nyní Vám napíši své zkušenosti s klienty a jak to funguje u mě v poradně.

Jako první velmi důležitý bod je, mít vyvážený jídelníček, který bude obsahovat všechny makroživiny, a to v každé z denních porcí. Takže pokud se do hubnutí chcete pustit sami, určitě vyzkoušejte nějaký nutriční program např. „jidelniplan.cz“, kde Vám software po zadání údajů tyto makroživiny hlídá sám. Pokud chcete využít koučink výživového poradce, který Vám sestaví jídelníček přesně na míru, pak máte jistotu v tom, že erudovaný výživový specialista ví, jak Vám sestavit jídelníček a nastavit přesné množství všech makroživin, včetně mikroživin tak, aby Vaše tělo mělo vše, co potřebuje a přesto hublo, s ohledem na Vaše preference v chutích a potravinové alergie. Určitě je potřeba u specialisty podstoupit vyšetření na BIO-impedančním přístroji, kde se zjistí přesný poměr svalů/tuků/vody v těle. Já tento přístroj, konkrétně InBody využívám v mé poradně a je mým skvělým pomocníkem a velkou motivací pro klienty, kteří zde vidí výsledky černé na bílém, a hned vyhodnocujeme, jak se jim v minulých dnech dařilo.

Jednou z dalších věcí je, naučit se snídat“. Když Vaše první jídlo bude až oběd, zpomalíte si tím metabolismus a Vaše tělo se naučí s energií a přijatým jídlem šetřit a bude jej ukládat ve formě tuků. Tělo je chytré a i bez snídaně si umí energii vytvořit ze svalů, tam je však potřeba pro svalovou práci. Pak se ale dostáváme do začarovaného kruhu a hubnutí se nedostaví. Běžná snídaně by měla pokrýt 25% z denního energetického příjmu, což jak vidíte, není málo, tak se nešiďte a pořádně se najezte, přičemž během celého dne stále dodržujte pravidelný pitný režim – tím svůj zápas s tuky můžete jen podpořit…  Nejlépe samozřejmě ve formě vody, minerálních vod, popř. čerstvých ovocných ředěných šťáv.

Pokud už jíte pravidelně a také snídáte, je potřeba začít sportovat. Určitě není dobré, abyste začali z ničeho nic běhat hodinu po rušných ulicích ve městě. Ale najděte si takovou sportovní aktivitu, která je Vám blízká, příjemná, kterou fyzicky zvládnete a kterou jste schopni absolvovat alespoň 2x týdně. Pokud aktivit máte více, je dobré je střídat, čímž si zajistíte zapojení jiných svalových partií. Spousta mých klientů cvičí každé ráno 15minut a pak jdou do práce s vědomím, že už mají odcvičeno, ale tukům se stále nechce dolů. Proč? Protože tělo začne spalovat své tukové zásoby až po vyčerpání krevního cukru, což je nejdříve po 20minutách aerobní zátěže. Takže Vám doporučuji, abyste se ráno protáhli např. s 5 tibeťany, nebo si zacvičili Pozdrav slunci, a další sportovní aktivitu si nechte zvlášť. Pro efektivní spalování tuků je důležité, abys člověk cvičil min. 45minut v tzv. aerobním pohybu.

Když už přes den pravidelně a vyváženě jíte, a také už pravidelně sportujete, dalším důležitým bodem je, abyste se pořádně vyspali a odpočinuli. V době spánku se nejen že regenerují svaly, ale také myšlenky, které jste za ten den nasbíraly, se ukládají do těch správných „šuplíčků“, trávicí trakt pracuje a vůbec všechno, co jste přes den využívali naplno, se potřebuje v noci zregenerovat a připravit se na další den. Tak mu to dopřejte! Víkendy jsou od toho, abyste maximálně vypnuli od práce, tak si užívejte rodinu, domácnost, přátelé, a zabavte své myšlenky a tělo zcela něčím úplně jiným.

Toto vše byste měli zvládnout nastavit během prvního měsíce, při čemž další měsíc s klienty pracuji na tom, aby se pomalu učili nakupovat ty správné potraviny, aby se naučili vyznat se ve složení na výrobcích, aby začali zkoušet nové, zdravější potraviny, zkoušeli nové recepty, a hlavně aby začali upouštět od běžných návyků, jako jsou fast foody a bistra. Je potřeba, aby se učili vaření, chystání si jídla a plánovat nákupy. Bez správného a poctivého plánování Vám to půjde jen horko těžko.

No a pokud už tohle všechno máte za sebou, a nedělá Vám to výrazné problémy, gratuluji! Jste na nejlepší cestě za trvalou změnou. Teď už je potřeba si vše hlídat, dodržovat, plánovat, nedělat si velké cíle, ale dílčí, a k tomu všemu patří samozřejmě pozitivní myšlení. Nevytvářejme si v životě domněnky, ani žádné „černé“ scénáře, usmívejme se na své děti, přátelé i kolegy v práci, ona změna na Vás, i ve Vás půjde po čase vidět. A nezapomínejte, „zhubnout může pouze nasycený člověk“.

Tak co, je to těžké? Pokud si nevíte s něčím rady, určitě mě napište, ráda Vám poradím.

Napsala: Tereza Kukol

Close Menu